Welke gespecialiseerde advocaat heb ik nodig?

Het gaat je als ondernemer voor de wind, veel opdrachten, steeds meer klanten en alles loopt naar wens.  Maar dan ineens raak je verzeilt in een conflict, en niet zo’n klein beetje ook. Dit had je als ondernemer niet zien aankomen. Samen met de werknemers wordt er elke dag hard gewerkt om er een succes van te maken. En dan komt het conflict vaak ook nog geheel uit onverwachte hoek. Een compagnon, werknemer, leverancier of klant. Het draaide allemaal zo goed en nu gebeurt er iets waar je als ondernemer met alle werkdruk helemaal geen tijd voor hebt. Sterker nog als dit niet zo snel mogelijk opgelost wordt, kunnen belangrijke werkzaamheden stagneren.  Op den duur kan het zelfs blijvende schade opleveren. Hoe kon dit nou gebeuren?  Alles wat toch prima geregeld?

Er kunnen allerlei situaties zijn waardoor een conflict kan ontstaan. Wat is er eigenlijk aan de hand, wat is de oorzaak en wie is/zijn uiteindelijk verantwoordelijk? Zijn er op korte termijn naar alle redelijkheid oplossingen mogelijk om meer schade te voorkomen?

Wat zijn de meest voorkomende geschillen?

Wanprestatie – geschil met leverancier of dienstverlener
Wanneer één van de partijen zich niet houdt aan afspraken uit een overeenkomst, slechts gedeeltelijk nakomt of niet juist uitvoert is er sprake van wanprestatie. Bijvoorbeeld het niet juist of te laat leveren van goederen of bedrijfsmiddelen of onjuist uitgevoerde werkzaamheden door klusser, aannemer of onderaannemer.

Betalingsgeschil
De meeste geschillen zijn op te lossen door in een vroeg stadium een oplossing te bieden en uit te voeren. Maar zelfs na de aangeboden oplossing kan de klant voet bij stuk houden en beweren dat hij gegronde redenen heeft om de factuur of een gedeelte ervan niet te betalen. Het gaat dan om een betwiste vordering.

Onenigheid met zakenpartner
Het komt helaas nog te vaak voor dat zakelijke partners afspraken niet goed hebben vastgelegd. Wanneer er meningsverschillen ontstaan, kan dit problemen opleveren en tot conflicten leiden, met juridische procedures en claims tot gevolg.

Conflicten met werknemers
Als werkgever heb je het beste voor met jouw werknemers. Prima arbeidsvoorwaarden, een fijne werkplek een baan met doorgroeimogelijkheden zijn de belangrijkste aandachtspunten voor een groeiend en goedlopend bedrijf. Je hebt er als werkgever tenslotte profijt van dat alles op rolletjes loopt en medewerkers met plezier naar hun werk gaan. Conflicten met werknemers draaien vaak om afspraken volgens het arbeidscontract, of andere arbeidsgerelateerde zaken.

Wat zijn de meest voorkomende oorzaken die kunnen leiden tot een conflict

Er kunnen verschillende redenen zijn die kunnen leiden tot onenigheid. Dit kan in de meeste gevallen te maken hebben met communicatieproblemen of onduidelijke afspraken. Onduidelijkheid en miscommunicatie kan o.a. betrekking hebben op de uitvoering of levering door leveranciers, werknemers, klanten, mede-eigenaren of aandeelhouders.

Onduidelijke afspraken
Dit kan liggen aan onduidelijke contracten of algemene voorwaarden. Door het sluiten van een contract of overeenkomst is het voor beide partijen duidelijk wat de gemaakte afspraken zijn en wat er van ieder wordt verwacht. Dit draagt voor een groot deel bij aan het soepel verlopen van afspraken en werken ze conflict voorkomend. Denk hierbij ook aan het bijhouden van aanvullende of gewijzigde afspraken.

Slechte communicatie
Communicatieproblemen kunnen leiden tot misverstanden, frustratie, verwarring, demotivatie en uiteindelijk vertraging en het maken van fouten. Deze kunnen ontstaan wanneer er niet goed wordt geluisterd, er onduidelijke doelen zijn en er geen wederzijds begrip is of ruimte voor vragen, advies of overleg. Het daarom belangrijk om te zorgen voor regelmatig overleg, waarin duidelijk de doelstellingen worden uitgelegd en er aandacht en ruimte is voor vragen en positieve feedback.

Slecht management
Slecht management kan leiden tot onduidelijke afspraken of slechte communicatie. Daarnaast zorgt het ook vaak voor verwarring. Bijvoorbeeld wanneer medewerkers niet goed weten wat hun taken zijn en wat van hen verwacht wordt. Wanneer hier geen duidelijkheid over is en leidinggevende onderlinge discussies over werk en taakverdeling vermijdt of zelfs partij kiest kunnen er spanning ontstaan en kan dit uiteindelijk gaan escaleren. 

Onenigheid over geld
Bij compagnons kan er onenigheid ontstaan over financiële zaken. Het is helaas een veel voorkomend probleem. Bijvoorbeeld wanneer het financieel iets minder gaat met het bedrijf of juist wanneer het goed gaat met het bedrijf. Het kan dan gaan om onenigheid over onduidelijke uitgaven, of over de winstverdeling. Wanneer er vanaf het begin geen duidelijke afspraken zijn gemaakt en wanneer nodig zijn bijgesteld, ontstaat vroeg of laat onduidelijkheid over financiële afspraken.

Onenigheid over werk en taakverdeling zakenpartner/compagnon
Dit kan zowel gaan om meer of juist minder taken en daardoor meer of minder verantwoordelijkheden.  Denk aan een eerlijker of efficiëntere verdeling van taken en verantwoordelijkheden. Of zijn er persoonlijk redenen bijvoorbeeld om meer zeggenschap te hebben over werktijd en vrijetijdsbesteding.

Juridisch advies

Per ondernemer verschillen situaties en zijn antwoorden of keuzes afhankelijk van diverse factoren in een onderneming.

Heeft u te maken met een (beginnend) conflict?
Schakel dan tijdig juridische hulp in om een ernstig conflict te voorkomen.

Heeft u juridisch advies of hulp nodig?
Neemt u dan contact op en vraag naar de mogelijkheden

> Contact gegevens – Informatie opvragen

 _______________________________________________________________________________________________________________

Juridisch Servicecontract

Het Juridisch Servicecontract is voor ondernemers een kostenbesparend product met als uitgangspunt juridische problemen en geschillen op te lossen, al dan niet te voorkomen. Dit product is tot stand gekomen in samenwerking met gerenommeerde en gespecialiseerde advocaten en advocatenkantoren.

Kosten voor een advocaat kunnen al snel hoog oplopen, veelal met het gevolg dat zaken blijven liggen. Meesterwerk voor Ondernemers pakt dit probleem aan in de vorm van een Juridisch Servicecontract.
Meer informatie over de diensten van Meesterwerk voor Ondernemers kunt u vinden op onze website :

https://www.meesterwerkvoorondernemers.nl/

Offerte aanvragen?

Vraag geheel vrijblijvend en snel een offerte aan op maat :

          Info-tarieven/offerte aanvragen

Of stel uw vraag via : > Contact gegevens – Informatie opvragen

Blijf op de hoogte volg ons op :  LinkedIn – Twitter – of – Facebook

____________________________________________________________________________________________________

De weergegeven teksten en gegevens worden meegedeeld onder voorbehoud. De uitgever kan uitdrukkelijk geenszins verantwoordelijk worden gehouden voor foutieve informatie in dit blogbericht.

Lees hier de laatste artikelen van Meesterwerk voor Ondernemers.

Volg ons op LinkedIn of