Personeel-arbeidsovereenkomst-contract-Meesterwerk voor Ondernemers

Wettelijke regels en richtlijnen voor digitaal verkoop aan consumenten
Wanneer u verkoopt via een platform, website of sociale media dan is het belangrijk dat klanten goed en juist geïnformeerd worden. Er zijn wettelijke regels en richtlijnen voor het digitaal verkopen aan consumenten. Hieronder een aantal van deze regels en richtlijnen:

Gegevens van het bedrijf en contactgegevens
De gegevens van het bedrijf moeten zichtbaar zijn voor bezoekers van de website.
Dit betreft de naam van de aanbieder, bezoekadres, KvK nummer en btw-nummer.
Verder is het belangrijk het e-mailadres te vermelden en één andere mogelijkheid voor persoonlijk contact.

Aanbod en prijs
Zorg voor duidelijke informatie over het product of dienst die van belang is voor de consument.
De totale kosten van de prijs en alle bijkomende kosten moeten duidelijk vermeld worden.
Bij abonnementen moet men duidelijk vermelden hoeveel consumenten moeten betalen en voor hoe lang. Dus bijvoorbeeld contractkosten per week, per maand, per kwartaal of per jaar. Wanneer het contract afloopt en hoe consumenten kunnen opzeggen.

Betaling levering en service
Het is belangrijk om bezoekers snel te laten of hun bestelling op voorraad is en wanneer het geleverd kan worden. Vermelding van bijvoorbeeld bij een afhaalpunt. Voordat de klant besteld moet de klant via vermelde informatie op de hoogte zijn van de service en waar ze terecht kunnen als ze niet tevreden zijn. Daarnaast op welke wijze er kan worden betaald.

Wettelijke bedenktijd
Consumenten hebben recht op de wettelijke bedenktijd. Dit moet duidelijk vermeld worden.
De wettelijke bedenktijd van 14 dagen geldt ook als het product is afgeprijsd of als de verpakking door de klant is opengemaakt.

Meer informatie over wettelijke regels verkoop aan consumenten kunt u vinden via de volgende link van de website van acm.nl (Autoriteit Consument & Markt: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/verkopen-aan-consumenten/checklist-verkoop-via-internet

Algemene Voorwaarden
Wanneer u verkoopt aan consumenten kan men Algemene Voorwaarden gebruiken. De inhoud kan betrekking hebben op betaling, levering, servicevoorwaarden en garantiebepalingen. Het gebruik van Algemene Leveringsvoorwaarden is niet verplicht, er kan altijd worden teruggevallen op de wettelijke regels voor koop en verkoop. Sommige brancheorganisaties verplichten dit als men lid is.

Verkoop aan zowel consumenten als zakelijke klanten.
Het is verstandig om bij verkoop aparte Algemene Voorwaarden op te stellen en te gebruiken.
Bij verkoop aan consumenten moet rekening worden gehouden met de bescherming die zij hebben tegen onredelijke Algemene Voorwaarden. In sommige gevallen kan het zijn dat kleine ondernemers en zzp’ers dezelfde bescherming hebben als consumenten als het gaat om onredelijke Algemene Voorwaarden. Dit noemt men reflexwerking waarbij in sommige gevallen kleine ondernemingen een beroep kunnen doen op de rechten van een consument.

Voor advies of het opstellen van Algemene Voorwaarden kunt u een jurist of advocaat raadplegen.

Regels voor online platforms wanneer andere bedrijven of consumenten via uw website verkopen. Wanneer andere verkopers hun producten verkopen via uw website dan is er sprake van een platform. Voor een platform zijn er extra verantwoordelijkheden. Voor de consument moet het duidelijk zijn wie de verkoper van een bepaald product is. En waar de consument terecht kan als het gaat om de levering en verantwoordelijkheden van het product. Voor de eigenaar van het platform is het belangrijk dat bedrijven op het platform de consumentenregels naleven.

Lees ook: link – Inkomsten digitale verkoopplatformen doorgeven aan de belastingdienst

Wanneer de zakelijke partner aangeeft te willen stoppen met het bedrijf Meesterwerk voor On

Heeft u juridisch advies of hulp nodig?
Neemt u dan contact op en vraag naar de mogelijkheden

> Contact gegevens – Informatie opvragen

De weergegeven teksten en gegevens worden meegedeeld onder voorbehoud. De uitgever kan uitdrukkelijk geenszins verantwoordelijk worden gehouden voor foutieve informatie in dit blogbericht.

Blijf op de hoogte volg ons op :  LinkedIn Twitter – of – Facebook

Lees hier de laatste artikelen van Meesterwerk voor Ondernemers.