
Nieuw jaar nieuwe kansen
Het nieuwe jaar is alweer begonnen en biedt nieuwe kansen en mogelijkheden om het jaar succesvol te beginnen. Vol nieuwe ideeën en plannen? Soms is het goed om even kritisch na te gaan wat goed gaat en wat beter zou kunnen. Zorg in ieder geval dat de administratie op orde is.
Dat je op de hoogte bent van nieuwe wetten en regels. Maak een planning of agenda zodat bijvoorbeeld bepaalde verplichte zaken zoals belastingzaken niet over het hoofd worden gezien. Ga na of er efficiënter gewerkt kan worden. Kortom een goede voorbereiding is van groot belang.
Risicofactoren- beperken en opvangen
Als ondernemer verlaag je bepaalde risico’s door goed voorbereid te werk te gaan. In de basis hebben de meeste ondernemers bepaalde zaken goed geregeld denk hierbij bijvoorbeeld aan de (verplichte) bedrijfsrisico verzekeringen. Daarnaast het opstellen en up-to-date houden van documenten en contracten zoals algemene voorwaarden en arbeidsovereenkomsten. Ook hebben veel bedrijven een stappenplan voor bepaalde risicofactoren binnen het bedrijf en personeel in kaart gebracht.
Op elk vlak zijn er risico’s en veel ondernemers houden daar ook zoveel mogelijk rekening mee. Te denken aan risicofactoren bij personeel zoals arbeidsongeschiktheid, ongevallen op de werkvloer, arbeidsconflicten en het oplossen van personeelstekorten. Problemen met de leverancier of betalingsproblemen met klanten. Veel ondernemers hebben wel met één of meerdere van deze voorbeelden te maken gehad.
Onverwachte gebeurtenissen in het bedrijf
Helaas kan er soms iets gebeuren waar helemaal geen rekening mee is gehouden. Zaken die zich totaal onverwacht aandienen en de ondernemer niet had zien aankomen.
Denk bijvoorbeeld aan een ernstig conflict op de werkvloer, veroorzaakt door een werknemer die al lange tijd bij het bedrijf werkzaam is. Een meningsverschil of geschil met de leverancier of klant dat volledig uit de hand loopt.
Wanneer een zakenpartner waarmee al jaren met plezier en vertrouwen wordt samengewerkt, ineens aangeeft helemaal niet tevreden te zijn over de samenwerking. Sterker nog hij vindt dat hij schade heeft ondervonden.
Als een ondernemer van een goed opgebouwd bedrijf wordt vermeld dat de zakenpartner of partners van het bedrijf niet meer samen met de ondernemer verder willen. Dat de ondernemer erachter komt dat de administratie die door de boekhouder is uitgevoerd helemaal niet in orde blijkt te zijn.
Deze voorbeeldsituaties zien we helaas vaker voorbijkomen dan wordt gedacht. De ondernemer is dan in eerste instantie meestal verbaasd en teleurgesteld. En is hier vaak al helemaal niet op voorbereid. Soms wordt door een emotionele reactie nog meer onnodige schade aangericht. Een gevolg kan zijn dat daardoor de communicatie om tot een oplossing te komen geheel stil komt te liggen. Een onzekere situatie waarbij beide partijen niet goed weten waar ze aan toe zijn of welke vervolgstappen ze verantwoord kunnen ondernemen.
Juridische kwesties voorkomen of oplossen
Wat zijn de eerste stappen die je als gevolg van een juridisch conflict gaat ondernemen? Wat is verstandig? En wat is juridisch of fiscaal verantwoord? Hoe creëer je duidelijkheid voor beide partijen?
Door met enige regelmatig bij juridische vraagstukken gebruik te maken van juridisch deskundig advies kun je een heleboel lastige situaties in preventieve zin voorkomen.
Maar in geval van een onverwacht lastige situatie is het belangrijk om direct te kunnen schakelen in overleg met een gespecialiseerde advocaat met ruime ervaring.
Duidelijkheid voor beide partijen
Op zo’n moment is er behoefte aan duidelijkheid. Het juridische vakgebied is voor veel ondernemers een ingewikkeld vak. Men weet van juridische basisprincipes, maar het wordt al snel als complex ervaren. Bij Meesterwerk voor Ondernemers vinden wij het onze taak om die complexiteit te verduidelijken en hulp te bieden waar dat nodig is.
In veel gevallen is snelheid en accuraat handelen één van de belangrijkste items.
Meermaals zien wij dat juridische kwesties worden weggeschoven, bijvoorbeeld omdat een plan van aanpak ontbreekt. Onze werkwijze richt zich op aanpakken en juist de snelheid erin houden. Dit biedt de meeste kans op een oplossing en een positief eindresultaat.

Heeft u vragen, juridisch advies of hulp nodig?
Bent u op zoek naar deskundig advies en ondersteuning? Neem dan contact op via het contact formulier of ontvang direct informatie over onze juridische diensten per e-mail.
> Contact gegevens – Informatie opvragen <
Juridisch Servicecontract
Het Juridisch Servicecontract is voor ondernemers een kostenbesparend product met als uitgangspunt juridische problemen en geschillen op te lossen, al dan niet te voorkomen. Dit product is tot stand gekomen in samenwerking met gerenommeerde en gespecialiseerde advocaten en advocatenkantoren.
Kosten voor een advocaat kunnen al snel hoog oplopen, veelal met het gevolg dat zaken blijven liggen. Meesterwerk voor Ondernemers pakt dit probleem aan in de vorm van een Juridisch Servicecontract.
Meer informatie over de diensten van Meesterwerk voor Ondernemers kunt u vinden op onze website via de volgende link:
Juridisch Servicecontract – Meesterwerkvoorondernemers.nl
Vraag een offerte aan of neem contact op en vraag naar de mogelijkheden.
Stel uw vraag via : > Contact gegevens – Informatie opvragen
Blijf op de hoogte volg ons op : LinkedIn – Twitter – Facebook – Instagram
____________________________________________________________________________________________________
De weergegeven teksten en gegevens worden meegedeeld onder voorbehoud. De uitgever kan uitdrukkelijk geenszins verantwoordelijk worden gehouden voor foutieve informatie in dit blogbericht.