Onze partner Alert Incassodiensten informeert ondernemers regelmatig over incassozaken en geeft daarbij ook aan, waar ondernemers zoal op moeten letten. De vraag die Alert Incassodiensten in dit artikel behandelt is: Waarop moet ik letten bij het kiezen van een incassobureau?

Waarop moet ik letten bij het kiezen van een incassobureau?

Bij Alert Incassodiensten merken wij dat nieuwe klanten terughoudend zijn wanneer ze het dossier uit handen moeten geven. Enerzijds heeft dit te maken met de angst om de klantrelatie met hun debiteur in gevaar te brengen. Anderzijds is er soms wantrouwen in het inschakelen van een incassobureau. Dit wantrouwen is vaak terug te leiden naar eerdere negatieve ervaringen met andere incassobureaus en men moet dit vertrouwen terug krijgen.

Het uitvoeren van incassoprocedures is geen beschermd beroep. Dit betekent in sommige gevallen dat een incassobureau niet meer is dan een ondernemer op zijn zolderkamer die, met een beetje geluk, een aantal wetboeken op de boekenplank heeft staan. En wellicht hebben deze mensen de juiste bedoelingen, maar er zijn er genoeg die op deze manier denken snel rijk te worden. Echter, zij hebben niet de kennis en ervaring in huis om een incassotraject volledig te doorlopen.

Uiteraard zijn er genoeg incassobureaus die wel de ervaring en kennis in huis hebben om een incassotraject professioneel te doorlopen. Of u tevreden bent over een incassobureau weet u pas wanneer u zelf heeft ervaren hoe het incassobureau van uw keuze werkt. Vooraf kunt u wel een aantal criteria in het oog houden.

  • Wees niet te erg gefocust op ‘No Cure No Pay’
    Goedkoop is niet altijd beter, kijk eerder naar de werkwijze van het incassobureau? In veel gevallen betekent No Cure No Pay één brief aan de debiteur en meer niet. Kijk in de werkwijze of ze de adresgegevens/ KvK controleren, of ze de kredietwaardigheid checken en of uw debiteur telefonisch wordt benaderd.
  • Ziet het incassobureau zich als een bemiddelaar?
    Niet in iedere situatie is het mogelijk, maar in veel gevallen levert bemiddeling veel op. Zo kan in sommige gevallen een betalingsregeling de oplossing zijn voor beide partijen. Een incassobureau moet de klantrelatie voor ogen doen, ga goed na of een incassobureau hiervoor open staat. Niet ieder incassobureau doet aan betalingsregelingen.
  • Wat als de vordering niet in het voortraject wordt geïncasseerd?
    Over het algemeen worden de meeste vorderingen binnengehaald in het voortraject, maar het kan gebeuren dat dat niet lukt. Vorderingen tot € 25.000,- (totale som en uitgezonderd huurzaken) mogen voor de kantonrechter worden gevoerd. Dat beteken dat en advocaat geen verplichting is. Er zijn incassobureaus die na het voortraject stoppen en niets meer voor u kunnen betekenen. Let er dus goed op dat het incassobureau u ook bij kan staan, mocht het uitlopen op een gerechtelijke procedure.
  • Heeft het incassobureau connecties voor zaken die zij niet kunnen uitvoeren?
    Zaken boven de € 25.000,- mogen niet voor de kantonrechter worden gevoerd. Daarvoor heeft u een advocaat nodig. Eveneens mag een incassobureau zelf geen beslag leggen of een vonnis betekenen. Check daarom altijd of het incassobureau samenwerkt met een gerechtsdeurwaarder en advocaat. Anders staat u na het voortraject in de kou zonder connecties voor vervolgstappen.

Dit artikel is geschreven door:

Alert Incassodiensten
Telefoon: 
0172- 515 424
E-mail: info@alertincasso.nl
Website: Alertincasso.nl